sábado, 25 de octubre de 2014

Projecte amb TICs a una aula de primària: tercera part (CmapsTools)

Títol del projecte: 
"EGIPTE A LA MEVA AULA" (continuem amb la mateixa temàtica).
  • Context
Aquest projecte és un projecte pensat per alumnes de segon i tercer cicle de primària (3r, 4t, 5è i 6è).
  • Objectius del projecte
       - Establir relacions entre conceptes.
       - Conèixer els usos dels mapes conceptuals.
       - Fomentar el treball col·laboratiu.
       - Conèixer Egipte i la seva cultura.
       - Fer un bon ús de les TICs, així com adquirir una competència tecnològica.
 
  • Continguts
       - Egipte
       - Cultura
       - Concepte
       - Relació entre conceptes (jerarquització)
       - Categories
       - Mapa conceptual 
  • Metodologia*
Com tot projecte, es parteix de l'interès dels alumnes per algun tema. En aquest cas, suposem que un/a alumne/a ha estat a Egipte de vacances i ha portat fotografies que han impresionat molt als seus companys/es. Els passos seguits seran:
       1. Elecció del tema d'estudi: "Egipte"
       2. Què sabem sobre Egipte?
       3. Què volem saber sobre Egipte?
       4. Recerca d'informació.
       5. Activitats.
*(similar a la metodologia de la primera part del projecte, ja que es tracta del mateix projecte)

Els principis metodològics d'aquest projecte pretenen que es doni un aprenentatge significatiu i actiu, a partir dels coneixements previs dels alumnes i amb la participació d'aquest en la construcció de l'aprenentatge. Perquè això sigui factible, es proposa la distribució dels alumnes en grups petits (d'unes 3 o 4 persones), encara que també és favorable la posada en comú amb el grup gran.

  • Activitats
6. Activitat prèvia: el docent mostrarà l'eina CmapsTools a l'alumnat i com accedir-hi i gestionar-la.
7. En petits grups (d'uns 3-4 alumnes), els mateixos que s'havien format per a la recerca d'informació sobre Egipte a l'activitat 2 d'aquest mateix projecte, i que prèviament han guardat en el Symbaloo del mateix, han d'acordar com organitzar de forma esquemàtica la informació trobada. Es fa en paper, a mode d'esborrany. Un cop definides les relacions que s'estableixen entre els conceptes obtinguts de la recerca, es crea un mapa conceptual amb el programa CmapsTools, amb l'ajuda de la mestra. En aquest cas, es tracta d'un mapa de conceptes sobre un tema molt concret d'Egipte (ja que cada grup s'ha especialitzat en un àmbit).
8. Un cop tots els grups han elaborat el seu mapa conceptual, s'exposen al grup gran i s'han d'arribar a acords de com agregar tots els mapes en un sol mapa. Aquí és la mestra qui manipula virtualment els mapes, mentre el grup aporta idees de com s'haurien de connectar els subtemes.
9. El mapa conceptual resultant es pot imprimir en gran i penjar-se a l'aula, de manera que si es vol consultar, enganxar imatges relacionades amb algun concepte, modificar informació... es pugui. Que es tracti d'un document viu.


  • Recursos
Per aquestes activitats serà necessari un ordinador per a cada 3-4 alumnes, amb el programa CmapsTools instal·lat, així com un projector o pantalla tàctil per a la posada en comú de tots els mapes conceptuals.

  • Avaluació
Aquest projecte seguiria una avaluació similar a la descrita en la segona part del projecte (també publicada en aquest blog). És a dir, i en resum, s'avaluaria abans, durant i després. 

Abans s'avaluaria la capacitat d'interrelació entre conceptes que tenen els alumnes. Per exemple, amb exercicis de classificar objectes, conceptes... i jerarquitzar-los segons el general o concret que siguin.

Durant s'avaluaria l'actitud, la implicació en el projecte, la seva participació... També d'avaluaria el nivell de dificultat que els suposa realitzar les activitats, per a poder adaptar-ho segons convengui. Això, evidentment, es faria per observació directa.

I finalment, s'avaluaria si s'han assolit els objectius principals del projecte. En aquest cas, si han sabut relacionar conceptes, crear un mapa de conceptes, treballar en equip per a crear-lo, etc.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario